7. oktober 2012

Høst og deilig oppskrift

Høsten er her, og det er så fint! Liker denne årstiden så godt..



(Jeg som prøver å fange lyset som kom så fint gjennom det fargerike treet. Var ikke like lett..).

Fargene, lyset, bladene, temperaturen.. ALT! Må bare si at høsten i Kongsvinger er akkurat slik høsten skal være! Kaldt morgen og kveld, sol(!!), deilige farger på trærne og på bakken og mørkere kvelder. I LOVE!

I dag har Magnus og jeg spist hjemmelaget tomatsuppe med diverse tilbehør til middag. Det er så godt! Er mamma som har inspirert meg til å lage denne enkle og smakfulle middagen, og tenkte å dele den med dere!

Og voila...:



Er jo ikke laget HELT fra bunnen av, men i og med at vi er studenter, med et begrenset budsjett, så er det enkle ofte det beste! 


Vi må jo hele tiden tenke økonomi når vi skal planlegge middagene våre. Det vil si at det ikke blir lammekjøtt eller viltgryte så ofte på menyen vår, men enkle og rimeligere løsninger. Men vi har allikevel taco én gang i uken, og litt bedre middag i helgene! :D 

Middagene våre er også ganske nøye planlagt, da vi planlegger middag for hele uken, og handler etter organiserte handlelister to ganger i uken. Slik holder vi på i 4 uker, så begynner vi på nytt igjen på samme meny som den første. Da går man ikke tom for middagsidéer, og man går heller ikke lei av maten. Er veldig fornøyd med dette systemet!



Her er et eksempel av hvordan vi gjør det hver uke (skal selvfølgelig fylle inn alle rutene, men det gjør jeg for hånd, ikke på pc). Dette skjemaet henger i et kjøkkenskap hos oss, og hver søndag setter vi oss ned og planlegger hva vi skal spise den kommende uken, og hva vi må handle de dagene vi skal handle. I tillegg får vi, på samme skjema, en oversikt over når vi begynner/slutter på skolen de enkelte dagene, og ting vi må huske å gjøre enkelte dager (legetime, tannlege, møter osv). 

Må bare si meg fornøyd med dette systemet altså. Funker så bra! Kan faktisk anbefale det til store familier også! Da har man kontroll på hva man må ha når man skal handle, og man slipper å småhandle litt hver dag (det blir fort dyyyyrt). Pluss at man får oversikt over hva alle skal de enkelte dagene i uken (en mor er jo ofte interessert i litt kontroll over barna...) Eller? ;)

Vi har jo også et budjett å forholde oss til hver måned, og for å få kontroll over hvor mye vi bruker på mat (en ting man sååå lett kan bruke mye penger på!), så har jeg også laget et skjema for det... :P (veldig glad i skjemaer jeg!) 



Her er et eksempel på hvordan det fungerer. Har nå oppdaget at jeg vil ha ett felt til på siden, der jeg kan oppsummere for hver uke, slik at det blir litt mer oversiktlig. 
Målet hver mnd. er at vi ikke skal overskride 4000,- (og det har vi klart så langt!) ;)

To enkle tips som gjør ukedagene lettere økonomisk og oversiktsmessig! :D

Nå er jeg ferdig med første eksamen i tema Folkehelse. Og DET var deilig! I morgen begynner vi med nytt tema: Grunnleggende sykepleie, og vi starter med hygiene. Dette blir kjekt! Endelig litt praktiske ting! :D 

Takk for fine kommentarer! Setter stor pris på dem! (Da vet jeg at det er noen der ute som leser det jeg forteller om her inne) :D

Ha en fin uke! Stor klem fra Oda

6 kommentarer:

  1. Hei Oda!!
    Du er en mønster student! Se på de skjemaene og budsjettene! Så lurt og ha oversikten, så blir det så mye lettere å organisere hverdagen og så blir det gjerne litt penger igjen til å kjøpe ny pute for... ;) hehe...
    Tomatsuppen høres veldig god ut! Noe annet enn toro... Men utrolig enkel likevel:) Må prøve den er dag.
    Heldige dere som har den fine høsten med sol og knallfarger. Så fint når det er sånn :)
    Her regner det ( surprise!!!) Jeg sitter og lurer på hvordan jeg kan klare og få de tre store GreenGate hyllene 8 cm mindre, og likevel ødelegge de minst mulig. De MÅ bli 8 cm mindre nemelig.. Må nok sage... det betyr litt ødelegge... Men de må inn der, ellers kan jeg ikke bruke de i hele tatt... Helge må sage, jeg må holde for øynene... ;)
    Vi sees om ikke lenge Oda! Melder deg om details!
    Klem og knus på deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, joda, mønsterstudent på hjemmefronten kanskje?! ;) Men ja, har blitt en pute eller to fra Charlottenberg kjøpesenter med oppsparte midler ;)

      Ja, været her skal jeg IKKE klage på! Blir noe annet å komme hjem til våte Bergen om vel en uke.. :P

      Åh så kjedelg med de hyllene da! Men med en sååå flink snekker-Helge som han er, så blir det nok så bra så! :D Og de skal jo være overfulle av nydelige Anemone-varer, så er nok INGEN som legger merke til om de er justert litt ;)
      Vi sees snaaart ja :) Snakkes! Klem til deg :)

      Slett
  2. så flink du er, takk for at du deler oppskrift og ha en flott søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! :D Kjekt at du titter innom og legger igjen kommentar! Setter pris på det :) En riktig fin søndag til deg også :)
      Hilsen Oda

      Slett
  3. Hei skjønneste Oda!
    Så kos at du likte cupcakes
    Og så flink du er med budsjett ....hjelpes meg,her var noe å lære!

    Jeg bruker Toro sin lyse muffins mix eller du kan lage vanlig muffins oppskrift.
    Frostingen bruker jeg:
    1pakke melis
    200 gr smør
    1eller 2 pk tine naturell ost
    Litt sitron dråper
    Litt vanilje essens.
    Piskes til luftig krem.
    Nok til ca 18 cupcake

    Kos deg videre skjønnas!
    Lykke til med studiene .
    Klem Camilla

    SvarSlett
  4. Hei på deg skjønne Oda ;)
    Ønsker deg lykke til med anatomi lesingen!!
    Å, så gøy med jul i butikken...du får kose deg med de flotte bildene på Anemone bloggen du ;))
    Klemmer fra Monica

    SvarSlett